Data postarii 2012-05-15      Subiect: Logo design      Categorie: WEB

Logo design

     Presupunind ca stii deja sa lucrezi intr-un program vectorial si ca ai incercat sa te joci cu proiecte de identitate vizuala acest articol va enumera niste pasi pe care ii folosesc si eu.

 

Cele mai bune logo-uri pe care le-am facut au fost atunci cind am facut si naming-ul. Procesul creativ de botezare a unui concept iti da posibilitatea sa gindesti vizual inca din stadiul de nume. Exceptind situatiile exagerate in care, de exemplu, un serviciu de hosting denumit Redbox va avea ca si simbol grafic o cutie rosie sau o firma ce realizeaza usi denumita Doors2Heaven are un simbol grafic o usa intredeschisa prin care se intrezareste un cer albastru cu norisori, naming-ul poate in mod subtil sa sprijine crearea logo-ului. In situatia in care nu esti atit de norocos sa fii implicat in geneza naming-ului, trebuie sa afli cit mai multe informatii vis a vis de conceptul pe care lucrezi: de ce a fost botezat asa, care este etimologia cuvintului sau sintagmei, ce inseamna pentru client acest nume, s.a.m.d.

 

     Dupa ce afli aceste informatii primare este important sa decizi 2 componente esentiale:

 

- interlocutorul (publicul caruia ii va vorbi logo-ul din punct de vedere vizual);

 


- caracterul (tonalitatea si personalitatea) pe care vrei sa o transmita respectivul logo.

 

    Aceste doua elemente reprezinta “un fel de minimum” ce trebuie sa-l afli din zona strategiei de branding a clientului. De cele mai multe ori, clientul din Rominia isi “comanda” logo-ul fara a integra partea de identitate vizuala in niciun fel de strategie. O alta parte care trebuie stabilita, inainte sa te apuci sa faci logo-ul, este sa identifici mesajul cheie pe care vrei sa-l transmita acesta. Mesajul poate sa se regaseasca intr-o caracteristica functionala a produsului, intr-o promisiune de vinzare, in specificul domeniului de activitate sau oriunde altundeva. Inainte de a imbratisa “calea abstracta” a construirii unei identitati vizuale, trebuie sa analizezi problema logic si cu calm si sa incerci sa gasesti povestea esentiala din spatele logo-ului.

 

    Odata ce ai gasit mesajul cheie trebuie sa incepi sa-l simplifici, sa-l reduci atit de mult incit sa-ti permita sa-l concentrezi intr-un element grafic simplu si usor de inteles de cit mai multe persoane din publicul tau tinta. Aceasta parte este una pe care fiecare designer de identitati o abordeaza diferit: unii citesc zeci de pagini despre produsul respectiv, despre cum se fabrica, cum s-a inventat etc; altii cauta cuvinte cheie pe Google Images sau pe librarii de imagini si scaneaza zeci de pagini de rezultate (este o tehnica buna de a vedea care este proiectia colectiva a respectivilor termeni); alti designeri pur si simplu se apuca sa deseneze si sa construiasca pe masura ce identifica “elemente grafice probabile”. Aceste etape pot constitui brief-ul unui designer de identitate vizuala, in special ca si nota specifica a ceea ce exista in acest moment pe piata – mai exact in Rominia. In cazul logo-urilor, nu sunt adeptul brief-urilor completate de client.

 

    Perspectiva mea asupra acestor tipuri de proiecte este insa integrata in discutia de vinzare pe care o am cu clientul. Cel care accepta sa lucreze cu mine stie ca nu am niciun fel de intentie sa ii dau un logo care sa-i placa lui si secretarei lui ci un logo care sa reprezinte perspectiva mea legata de rezolvarea unei probleme atit vizuale cit si ca parte integranta din strategia lui de branding (atit cit o pot eu intui, in cazul in care ea nu exista). Asta nu inseamna ca il exclud din acest proces ci doar ca nu il voi intreba lucruri de “mura-n gura”: ce culori va plac, daca ar fi sa descrieti afacerea dvs. intr-un cuvint care ar fi acesta, ce simbol grafic v-ati dori etc. Beneficiarul logo-ului este creatorul si cel care va gestiona viitorul brand (care nu e o marca). Este important ca el sa regaseasca in logo-ul pe care il creez pentru el, valorile si principiile pe care si le doreste. Nu sunt de acord cu implicarea lui in detalii de genul: “fa putin mai verde, eu vreau auriu pe negru, ce frumos ar arata daca ar avea mai multi gradienti” sau alte detalii care fac parte din atributiunile si responsabilitatea arhitectului constructiei vizuale.

 

exemplu: logoul nostru

 

Logo - Design - Linux - Servicii IT

 

    Clientul e liber sa nu fie de acord, deci sa nu aleaga propunerea mea. Un astfel de context ma avantajeaza din toate punctele de vedere (mai putin cel financiar). Daca propunerea mea nu este pe placul lui inseamna ca nu mi-am pregatit suficient de bine clientul sau pur si simplu nu “l-am citit” corect. De asemenea, un astfel de “esec” imi permite sa lucrez cu oameni care au incredere si pretuiesc expertiza mea. Inainte sa te apuci de lucru efectiv, va trebui sa stabilesti un numar maxim de directii pe care le vei aborda. Aceasta selectie se face inainte de a te aseza la calculator pe baza schitelor de mina pe care trebuie sa le faci.

 

    Nu sunt un bun desenator, nu am facut scoala de arte dar incerc sa nu sar aceasta etapa decit in contextele foarte speciale in care stiu exact ce trebuie sa fac. Experienta si cultura generala cu privire la sigle este esentiala in acest caz. In contextul in care pe internet exista zeci de site-uri cu galerii inspirationale de sigle, ele trebuie parcurse in fiecare zi. Un designer profesionist isi aduna operele “de arta” ale celorlalti designeri, nu pentru a le copia ci pentru a-si insusi starile, detaliile, elementele speciale, proximitatile ciudate, bataliile dintre pozitiv si negativ si orice element care face dintr-o sigla o lucrare grafica ce te face sa plingi de admiratie. Aceeasi poveste se aplica si la studiul fonturilor, la analiza anatomiei literelor din aceste fonturi si orice tip de analiza vizuala pe orice sursa de inspiratie (imagini cu texturi, elemente arhitecturale interesante, sabloane de gatit din pod de la bunica etc.)

 

    Dupa ce te asezi la calculator vei incepe sa cauti fontul de baza al identitatii vizuale pe care il vei folosi in construirea logotype-ului (Nota: un logo are 2 componente de baza: iconotype si logotype, simbol grafic si inscris-ul sintagmei). Este important sa stii inainte de a cauta fontul, ce caracteristici urmaresti, din ce familie ai nevoie sa faca parte. Nu vei lua 1500 de fonturi si vei scrie numele produsului la care lucrezi cu toate aceste fonturi. Odata ce ai gasit fontul ce se apropie cel mai mult de ceea ce iti doresti, apuca-te sa armonizezi toate elementele din sintagma scrisa cu acel font.

 

    De cele mai multe ori, in timpul cautarii pentru a testa fontul, inevitabil te vei apuca sa construiesti si simbolul grafic. Nu rareori caracterele din logotype pot ajuta la creionarea simbolului grafic, astfel incit sa aiba acelasi ADN. Nu uita sa lucrezi negru pe alb sau in cel mai rau caz in nuante de gri astfel incit sa nu te lasi indus in eroare de combinatia cromatica. De fapt alegerile cromatice le vei face ultima data. Este foarte important, repet, ca logo-ul sa aiba o poveste de spus, sa reprezinte acel “ceva” care ai decis ca va fi comunicat prin sigla pe care o construiesti.

 

    Nu prezenta sigla pina nu o testezi intr-un context minimal si rapid, asta inseamna sa ai pe linga varianta monocroma, nuantele de gri, color si varianta pe negativ, sa faci si carte de vizita, sa faci si un header de site sau sa schitezi chiar si un ambalaj sau aplicatii specifice companiei. Prezentarea siglei se va face impreuna cu descrierea identitatii vizuale. Povestea genezei si a siglei in sine sunt singurele metode de a convinge clientul. Daca decizia se bazeaza pe intrebarea “va place?” atunci sansele tale de a vinde sigla cu succes sunt reduse la 50 la suta.

 

Omul poate sa zica da sau nu!

 

    Nu uita ca proiectele de identitate vizuale sunt cel mai des abordate (eronat) pe principiul Gustului. Un client adevarat, care intelege menirea unei sigle isi va pune alte tipuri de intrebari decit cele de genul “Cum ti se pare?” Siglele sunt cele mai frumoase si complicate proiecte de care un designer grafic poate avea parte. Din pacate, aparenta simplitate a realizarii lor a dus la descalificarea efortului construirii unui astfel de element vital pentru o companie. Bagatelizarea cu care ma intilnesc cel mai des este:

 

Cum sa-mi ceri atitia bani pe o chestie atit de simpla?

www.dlsit.ro   >> design - linux - servicii - it.ro Pentru orice problema tehnica contactati-ne